Low Carb Stravování

14.05.2019

Moje seznámení s Low carb stravováním proběhlo někdy před 4 lety, kdy jsem absolvovala osmitýdenní detoxikační program od Sarah Wilsonové. Po dobu 8 týdnu jsem postupně vyřazovala cukr ze svého jídelníčku a snažila jsem se zbavit chutě na sladké. Bavilo mě to, naučila jsem se snídat slané snídaně a přestat se bát se tuku. Díky tomu jsem se zbavila chutí, nutkání se dojídat, mlsat, cítila jsem se sytá, naučila jsem se lépe nakupovat a chystat si jídlo dopředu. Ani nevím proč jsem tehdy polevila a začala jsem se zase nenápadně vracet k cukru.

Za poslední dva roky jsem k tématu cukr a jeho škodlivost načítala články, shromažďovala materiály, recepty, informace, Youtube videa, které mě utvrdily v tom, že cukr je fakt droga a jeho škodlivost by se neměla brát na lehkou váhu.

Dříve jsem si myslela jak celkem jím zdravě, zapisovala jsem si vše do aplikace, hlídala jsem se co jím, ale pořád jsem se nemohla zbavit chutě na sladké a nevinného mlsání. Když už jsem mlsala tak rádoby zdravé raw/paleo tyčinky, sušené ovoce, čerstvé ovoce a myslela jsem si, jak to skvěle zvládám, že mlsám zdravě. Neuvědomovala jsem si, že se jen motám v začarovaném kruhu a každým soustem ovoce, raw tyčinky podporuji koloběh chutí na sladké a nutkání mlsat. Díky načteným článkům, absolvování kurzu CukrFree a shlédnutí filmu That Sugar Film, jsem se již před nějakou dobou rozhodla dát cukru nadobro sbohem, nehledat výmluvy, proč to nejde a začít jíst opravdové jídlo.

Existuje spousta odlišných názorů ohledně potřeby cukru pro správné fungování lidského organismu a není jednoduché se v těch všech názorech orientovat. Určitě je správné si přečíst i kritické články o stravování bez cukru a poté si sám pro sebe informace v klidu srovnat. Jak v pracovním, tak i v osobním životě jsem zastánce '' Learning by doing '' a věřím tomu, že nejlepší je si to vždy vyzkoušet sám na sobě. Někomu strava založená na sacharidech vyhovuje a nezpůsobuje jim žádné potíže, pro někoho to může být důvod začarovaného kruhu chutí a přejídání. Je to dlouhá cesta, překonat sacharidovou horečku, zbavit se svých stereotypních stravovacích návyků a dát cukru nadobro sbohem. Pro mě je samotná cesta cíl, za tu dobu jsem se naučila lépe naslouchat svému těla, dělat správné volby, přestat hledat důvodu proč to nejde, nebát se odmítnout koláč u babičky, dělat problémy v restauraci a stát si za svým názorem. Je důležité se navzájem podpořit, motivovat a inspirovat ostatní, že to co platilo před x-lety nemusela být pravda a nejdůležitější jste vy a vaše zdraví.

Pokud jste na začátku své cesty a přijímáte velké množství sacharidů, níže jsem sepsala několik tipů a změn, které proběhly v mém jídelníčku při přechodu na low carb stravování.

Největší změnou pro mě tehdy bylo úplné vyřazení ovoce a postupné zařazování živočišných produktů. Byla jsem 5 let vegetarián a nějakou dobu i vegan, takže cesta k masu pro mě byla velká výzva. K ovoci jsem přistoupila razantně a úplně ho vyřadila, zbytečně mi dělalo chutě a obsahuje hodně zbytečného cukru. Později jsem si povolila maliny a ostružiny, což není sice úplně nejlevnější ovoce, ale má nízký počet sacharidů. S masem to trvalo nějakou dobu a stále nejsme masožravec, zatím jsem našla zalíbení v rybách, mořských plodech a prsciuttu, ale nejím maso denně, spíš jednou, dvakrát do týdne. Dále mě čekalo úplné vyřazení pečiva, včetně mých oblíbených knäckebrotů a s tím souviselo i veškeré vyřazení příloh. Možná to pro vás zní děsivě, ale zas tak hrozné to není J! Jak se tedy od té doby snažím jíst?

Do mého jídelníčku patří kvalitní tuky, zelenina (ideálně zelenou a tu co roste nad zemí), ryby, maso, vejce a s mírou ořechy. Já jsem vyřadila i mléčné výrobky, jelikož mi taky rozhazoval hladinu cukru v krvi a mívala jsem po nich chutě. V rámci low carb stravování jsou ale mléčné výrobky povolené, pouze plnotučné a v omezeném množství. Například káva je ideální s trochou smetany a nebo s plnotučným mlékem, ale nemyslete si že si budu dávat obří kýbl kávy latte. Káva by měla být černá mlékem či smetanou je lehce dochucená. Můžete i občas poctivý řecký jogurt, či kefír, ale ze začátku je doporučeno s mléčnými výrobky opatrně. Časté téma je káva bez mléka, jak je to těžké, že to není dobré. Věřte mi- jde to! Černá káva je výborná věc, konečně poznáte tu opravdovou chuť kávy a přestanete do sebe denně ládovat zbytečné kalorie a cukr v podobě mléka v kávě.

Co se týče tekutin, tak pijte především vodu, čaj, kafe (jupí J ) a když dojde na alkohol tak volte ideálně suché víno ale střídmě a jen příležitostně!

Nebojte se změny, nikdy není pozdě na to začít jíst lépe a myslet na své zdraví. Podělte se se mnou o vaše zkušenosti s low carb stravováním a jaký je váš názor na cukr a jeho nadbytek v dnešní běžné stravě.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky