Intolerance Potravin

08.05.2019

Dlouho mi to vrtalo hlavou a pořád jsem se nemohla rozhodnout. O intoleranci potravin jsem měla načteno spoustu článků, setkala jsem se s lidmi, kteří testy absolvovali a měla vypsaná místa, kde se testy provádí. Znám se a věděla jsem, že nemá smysl nic lámat přes koleno, že rozhodnutí na testy jít přijde samo a ve správnou chvíli.

Ta správná chvíle přišla před 3 lety, kdy jsem se přestěhovala za prací do Holandska a věděla jsem, že je to nový začátek a to nejen v práci, ale svým způsobem i nového já. Byla to tehdy výzva začít někde jinde a jinak, ale zároveň to bylo ohromně nabíjející a motivující.

Na testech jsem byla v červnu 2016 v Praze, kdy jsem se po podrobnějším průzkumu klinik, cen a celkového dojmu nabízené služby, jsem se rozhodla zajít do Thomayerovy nemocnice. Jeden z důvodu byla cena, nabízí nejnižší částku, co jsem našla a také na mě působili seriózně, přeci jen je to státní nemocnice.

Nabízí celkem dvě možnosti a to buďto otestování 88 nejběžnějších alergenů a nebo 271, cenově se to samozřejmě liší. Cena za 88 potravin je 8200 Kč a za druhou možnost zaplatíte 13 600 kč. Samozřejmě jsou to už 3 roky, takže je možné že se ceny a služby za tu dobu změnily.

Asi vám teď spadla brada a ťukáte si na čelo, jak někdo může dát skoro 10 000 kč za nějaké přiblblé testy?!!! Samozřejmě záleží, za jakým účelem na testy jdete. Jestli jen ze zvědavosti, tak jeto za zvědavost vysoký výdaj, pokud vás trápí nějaké zdravotní potíže a to dlouhodobě, je to určitě správné rozhodnutí.

Já jsem byla upřímně kombinace obojího, byla jsem zvědavá a delší dobu jsem měla potíže s trávením, nadýmáním a také se mi tehdy zhoršil atopický ekzém.

Já jsem se tehdy rozhodla pro první možnost, čili 88 alergenů ale zpětně toho lituji, a měla jsme si rovnou udělat 272 alergenů, abych měla kompletní přehled, co mé tělo snáší dobře a co ne.

Na testy můžete jít kdykoliv, ideálně dopoledne, abyste se vyhnuli čekání. Já jsme si přivstala a zašla na testy v 7:30 ráno. Žádanku si můžete vyplnit sami na internetu a nebo si jí vyzvednout osobně v pavilonu G v Thomayerově nemocnici. Ve stejném pavilonu vám žádanku potvrdí a s potvrzením musíte jít do hlavní budovy na cizinecké oddělení, kde v hotovosti zaplatíte požadovanou částku. Poté následují odběry krve, které jsou v sousedícím pavilonu. Posledním krokem je zanést zkumavku s krví zpět do pavilonu G. Tam vyplníte, kam chcete výsledky poslat a můžete jít domů. Na první pohled to vypadá zdlouhavě, ale vše jsem měla oběháno za 45 minut. Výsledky vám pošlou do 14 dní a v ceně máte osobní konzultaci s lékařem.

Já jsme tuto možnost využila na dálku po emailu, jelikož jsem tehdy nevěděla, kdy budu ve všední den v Praze.

Tak a teď to nejdůležitější, jak výsledky dopadl výsledky?

Dopadlo to tak, že jsem to rozdýchávala několik dní a to z několika důvodů. Výsledky jsou srozumitelně sepsané v tabulce, kde máte škálu 1-6. U každé z 88 potravin, máte uvedeno jakého čísla na stupnici daná potravina dosahuje a máte to i označeno barevně. Skupina potravin 1-2 jsou označeny zeleně a jsou to ty potraviny, které byste měli jíst a vašemu tělu prospívají. Potraviny s označení 3-4 jsou oranžové a zde byste si na ně měli dát pozor a v ideálním případě se je pokusit omezit. No a na červeně označené potraviny 5-6 je vaše tělo intolerantní a měli byste je ihned vyřadit.

V mém případě to dopadlo takto:

  • Červené potraviny 6-5: mléčné výrobky, kasein, ananas, arašídy, česnek, lískové oříšky
  • Oranžové potraviny 4-3 -: některé ovoce (pomeranč, kiwi) a zelenina (rajče, špenát, cuketa) potraviny obsahující žito, pšenici, soja, luštěniny
  • Zelené potraviny 1-2: maso, ryby, ořechy (kromě vlašského a arašídů) zelenina, banán, jablko, bobuloviny, pohanka, vejce

V tu dobu, kdy jsem byla na testech to byly cca tři roky, co jsem nejedla maso a byla jsem přesvědčená, že jeto pro vytrvalostního běžce a sportovce ta nejlepší strava. Testy mi tehdy otevřely oči a donutily mě se zamyslet nad tím, co jím, jak jím a jestli to opravdu mému tělu vyhovuje. Dle výsledků mému tělu naopak maso a ryby dělají dobře a měla bych jíst především živočišné bílkoviny doplněné o zeleninu, ořechy a některé druhy ovoce. Paleo dieta jak vyšitá!

Co teď s tím? Mám začít jíst maso? Říkají ty výsledky pravdu? Mám tomu věřit?

A spousta dalších otázek se mi v tu dobu honila hlavou a rozhodla jsem se, že nemůžu nic ztratit a začnu se tabulkou řídit.

Ano, Bára vegetarián začala před 3 let opět jíst živočišné bílkoviny! Začala jsem pozvolna zařazením krůtí bio šunky a uzeného lososa, brzy jsem pak přidala i jiné ryby a dokonce i kuřecí maso.

Dále jsem se zaměřila na potraviny s intolerancí 1-2, snažila jsem, se omezit potraviny s intolerancí 3, což zahrnuje obilniny a sójové produkty.

Mléčné výrobky jsem tehdy vyřadila úplně, ze zeleniny a ovoce jsem se snažila vybírat ty, které patří do skupiny zelených potravin.

Od června roku 2016 uběhly necelé 3 roky a v životě se mi stala spousta změn, které ovlivnily i můj postoj, vztah k jídlu a také způsob mého stravování. Tehdejší kombinace výsledků testů na intoleranci potravin, život v Holandsku, CrossFit, Whole30, Paleo otočily mé stravování o 360 stupňů. Jestli je to dobře? Vnímám to jako pozitivní změnu, díky tomu jsem se o stravování začala zajímat ještě více než předtím, absolvovala Whole 30 program a objevila Peganství, u kterého jsem nakonec zůstala a stravuji se podle jeho zásad a doporučení.

Je pravděpodobné, že kdybych na testy nešla, byla bych i nadále vegetarián, vegan a nadále by mě trápily některé zdravotné komplikace, ale kdo ví....

Někdy to chce odvahu postavit se pravdě čelem, ale když se odhodláte, stojí to za to!

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky